پاسخی به دومین بخش از مقاله « 60 مورد از اشباهات قرآن »
اثبات اینکه در قرآن اشتباه وجود ندارد. شبهاتی این چنینی ناشی از برداشت های مغرضانه اسلام ستیزان است. کسانی که برداشت های عجیب و دروغ گویی های خود را نقد می کنند و سپس آن را نقد قرآن می نامند !!
اما اصل شبهه :
چند فرشته برای مریم فرستاده شده بودند؟
وقتی قرآن در مورد باردار شدن مریم و میلاد مسیح در سوره 3 آیه 42 و 45 راجع به چندین فرشته صحبت میکند اما در سوره 19 آیه 17-21 تنها از یک فرشته صحبت میکند.
پاسخ خلاصه :
هیچ تناقضی در این آیات وجود ندارد. بلکه جمعی از ملائکه به امر خداوند نزد مریم آمدند و او را -به جهت پاکی و برگزیدگی اش- ستودند. و او را بشارت دادند که قرار است عیسی مسیح از تو متولد شود. مریم از این موضوع ترسید. سپس یکی از ملائکه (روح القدس) برای مریم دقیق سخن گفت و حقیقت را برای او کاملاً به صورتی واضح بیان نمود. مانند این حالت که جمعی برای بیان سخنی نزد شخصی دیگر بروند و یک نفر از جمع به نمایندگی از دیگران، گفتنی ها را بگوید و بقیه نیز او را تأیید کنند.
در سری اول آیات هم آمده است که یک نفر به نمایندگی از دیگران سخن حق را گفت. و به مریم دلداری داد.
پاسخ مفصّل :
بهتر است خود آیات قرآن - که ادعا شده در آن تناقض و اشتباه وجود دارد - را بررسی کنیم.
سوره 3 آیه 42 - 45 :
و (به یاد آورید) هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم ؛ خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان، برترى داده است. [42] اى مریم (به شکرانه این نعمت) براى پروردگار خود، خضوع کن و سجده بجای آور و با رکوع کنندگان، رکوع کن [43] (اى پیامبر) این، از خبرهاى غیبى است که به تو وحى مى کنیم و تو در آن هنگام که قلم هاى خود را (براى قرعه کشى) به آب مى افکندند تا کدامیک کفالت و سرپرستى مریم را عهده دار شود، و (نیز) به هنگامى که (بزرگان بنى اسرائیل، براى کسب افتخار سرپرستى او،) با هم کشمکش داشتند، حضور نداشتى و همه اینها، از راه وحى به تو گفته شد.) [44] (به یاد آورید) هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم؛ خداوند تو را به کلمه اى [وجود با عظمتى] از طرف خود بشارت مى دهد که نامش «مسیح، عیسى پسر مریم» است در حالى که در این جهان و جهان دیگر، آبرومند خواهد بود و از مقرّبان است. [45] و با مردم، در گاهواره و در حالت کهولت سخن خواهد گفت و از شایستگان است.» [46] (مریم) گفت: «پروردگارا چگونه ممکن است فرزندى براى من باشد، در حالى که انسانى با من تماس نگرفته است؟» پس او گفت: «خداوند، این گونه هر چه را بخواهد مى آفریند اگر هنگامى که چیزى را مقرّر دارد (و فرمان هستى آن را صادر کند)، فقط به آن مى گوید: «موجود باش» آن نیز موجود مى شود. [47]
سوره 19 آیه 17 - 21 :
و در این کتاب، مریم را یاد کن، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد، و در ناحیه شرقى قرار گرفت. [16] و میان خود و آنان حجابى افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر براى عبادت آماده باشد) در این هنگام، ما روح خود (روح القدس : جبرئیل) را بسوى او فرستادیم و او در شکل انسانى بى عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد [17] مریم گفت: «من از شرّ تو، به خداى رحمان پناه مى برم اگر پرهیزگارى [18] او گفت: «من فرستاده پروردگار توام (آمده ام) تا پسر پاکیزه اى به تو ببخشم» [19] گفت: «چگونه ممکن است فرزندى براى من باشد؟ در حالى که تا کنون انسانى با من تماس نداشته، و زن آلوده اى هم نبوده ام.» [20] گفت: «مطلب همین است. پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است. (ما او را مى آفرینیم، تا قدرت خویش را آشکار سازیم) و او را براى مردم نشانه اى قرار دهیم و رحمتى باشد از سوى ما و این امرى است حتمی» [21] سرانجام (مریم) به او باردار شد و او را به نقطه دور دستى برد و خلوت گزید. [22]
اما به راستی آیا در این آیات تناقضی وجود دارد ؟
خیر ! به هیچ وجه . این دو سری آیه مؤیّد و روشن کننده ی همدیگر هستند. به این صورت که در سری اول [از آیه 42-45] آمده است که جمعی از ملائکه به مریم - به خاطر پاکی و نجابتش - تبریک گفتند و اینکه او برگزیده ی زنان عصر خود است. و در ادامه [آیه 47] وقتی مریم از این مسئله و از سر ترسیدن به خدا پناه می برد، یکی از ملائکه که همان روح القدس (جبرئیل) بوده باشد به سخن درآمده و برای مریم توضیح می دهد :
پس او گفت [ضمیر مفرد : یکی از ملائکه] : «خداوند، این گونه هر چه را بخواهد مى آفریند اگر هنگامى که چیزى را مقرّر دارد (و فرمان هستى آن را صادر کند)، فقط به آن مى گوید: «موجود باش» آن نیز موجود مى شود.
و سری دوم آیات [سوره 19 آیه 17-21] نیز بیان همین سخن گفتن روح القدس با مریم است. پس تناقضی وجود ندارد. بلکه :
جمعی از ملائکه به امر خداوند نزد مریم آمدند و او را - به جهت پاکی و برگزیدگی اش - ستودند. و او را بشارت دادند که قرار است عیسی مسیح از تو متولد شود. مریم از این موضوع ترسید. سپس یکی از ملائکه (روح القدس) برای مریم دقیق تر سخن گفت و حقیقت را برای او تشریح نمود.